Energa Operator jest pierwszym Operatorem Systemu Dystrybucyjnego w Polsce, którego system telekomunikacyjny wraz z użytkowanym przez niego systemem TETRA, spełnia wymogi zawarte w kodeksach sieciowych Komisji Europejskiej NC ER[1]. Energa Operator ukończyła właśnie prace związane z dostosowaniem systemu łączności dyspozytorskiej do tych standardów. Kodeksy określają wymogi dotyczące sytuacji kryzysowych oraz zasady związane z odbudową systemu energetycznego po ewentualnej rozległej awarii.

Na system dyspozytorski funkcjonujący w Enerdze Operatorze składają się: podsystem telefoniczny, oparty o serwery telekomunikacyjne, podsystem radiowy do współpracy z siecią radiokomunikacyjną TETRA, podsystem rejestracji i archiwizacji rozmów telefonicznych i radiowych, konsole dyspozytorskie oraz tablety dyspozytorskie, umożliwiające dyspozytorom komunikację mobilną.

W ramach prac modernizacyjnych na najnowszą wersję wymieniono 77 konsol dyspozytorskich oraz zestawów słuchawkowych i przycisków nożnych do obsługi połączeń radiowych PTT (Push-To-Talk). Nowe konsole dyspozytorskie z aplikacją dyspozytorską, umożliwiają szybki dostęp do funkcjonalności telefonicznych, radiowych i innych, realizowanych przez system zintegrowanej łączności. W ramach modernizacji do wymogów kodeksów sieciowych NC ER, dostosowano również oprogramowanie statystyczne i taryfikacyjne. Prace modernizacyjne wykonała firma DGT sp. z o.o. 

– Systemy łączności, które są produkowane przez DGT, gwarantują dostosowanie do standardów kodeksów sieciowych NC ER. Konsole DGT 5810-11 zapewniają najwyższy standard obsługi systemu dyspozytorskiego. Na ich ekranach zobrazowane są zasoby łączności, z których korzystają dyspozytorzy. Umożliwia to łatwą i intuicyjną obsługę połączeń – mówi Piotr Bułło, dyrektor Biura Handlu w DGT

Ergonomia i bezpieczeństwo

Dzięki modernizacji systemu podniesiony został komfort pracy dyspozytorów oraz ergonomia i bezpieczeństwo komunikacji.

– Integracja wszelkich dostępnych środków łączności, od tradycyjnej telefonii, przez łączność GSM/LTE, aż po radiotelefony TETRA, pozwala na zaoszczędzenie cennego miejsca na stołach dyspozytorów oraz unifikację interfejsu użytkownika, co znacząco ułatwia pracę, szczególnie w trudnych dla dyspozytorów sytuacjach np. awarii masowych – mówi Andrzej Czarnobaj, dyrektor Departamentu Centralnej Dyspozycji Mocy w Enerdze Operatorze.

Warto zaznaczyć, że Energa Operator jest jednym z liderów wdrażania nowoczesnych rozwiązań z zakresu kontroli i sterowania siecią energetyczną. Spółka, jako pierwszy OSD w Polsce, przystąpiła do wprowadzania nowego, kompleksowego systemu zarządzania siecią energetyczną wszystkich napięć SCADA/ADMS najnowszej generacji. EOP posiada również swój własny niezależny system komunikacji kryzysowej oparty o standard TETRA, którego zasięg obejmuje cały obszar działania spółki.

DGT, która w bieżącym roku obchodzi jubileusz trzydziestolecia funkcjonowania, jest czołowym producentem rozwiązań telekomunikacyjnych. Jest znana przede wszystkim z wdrożenia technologii do obsługi ogólnopolskich numerów alarmowych 112 i 999. Ma w portfolio także inne znaczące instalacje systemów dyspozytorskich, jest również dostawcą urządzeń, należących do kategorii Internetu Rzeczy, przeznaczonych do przemysłowej transmisji danych stosowanych w telemetrii i telesterowaniu.

 

[1] Kodeks sieci dotyczący stanu zagrożenia i stanu odbudowy systemów elektroenergetycznych (ang. a network code on electricity emergency and restoration – NC ER)

Z przyjemnościa informujemy, że wdrożyliśmy nowy produkt do naszej oferty. Jest nim DGT Rec - wirtualny system rejestracji. Jest to rozwiązanie sieciowe, umożliwiające nagrywanie i archiwizację treści połączeń, realizowanych przez telefony GSM, radiotelefony dowolnych systemów radiokomunikacyjnych, telefony systemów VoIP i TDM. System umożliwia też rejestrację wideo oraz wiadomości tekstowych.

DGT Rec współpracuje z dowolnym systemem telekomunikacyjnym użytkownika. Doskonale też nadaje się do rozbudowy istniejących systemów rejestracji, opartych o rejestratory DGT NetCRR2.
Dostęp do zasobów systemu jest autoryzowany i realizowany z dowolnego miejsca za pomocą przeglądarki www.

 Więcej o prezentowanym systemie przeczytają Państwo czytaj

Dostawa i uruchomienie centrali DGT IPnova wraz z oprogramowaniem DGT Asystent w ramach budowy przez Asseco Data Systems dla Republiki Togijskiej – pierwszej w tym kraju instytucji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo cybernetyczne.
Urządzenia DGT obsługują język francuski i wspierają działanie Narodowego Centrum Bezpieczeństwa, umożliwiając całodobowe zgłaszanie zagrożeń z obszaru cyberprzestępczości przez obywateli jak i przedsiębiorstwa.

Przed końcem roku zrealizowaliśmy projekt modernizacji systemu radiowego stacji retransmisyjnej dla Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. Zadanie obejmowało m.in. zaprojektowanie i instalację bramy radiowej z dedykowanym bazowym radiotelefonem, instalacje anten, zasilaczy i niezbędnej infrastruktury. Brama została dołączona do użytkowanego przez PUW zintegrowanego systemu łączności dyspozytorskiej DGT MCS. Jest ona dostepna zdalnie ze stanowiska dyspozytorskiego (konsola dyspozytorska z ekranem dotykowym DGT 5810) wykorzystywanego w Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Z satysfakcją informujemy, że zakończono wdrożenie produkcyjne Podsystemu Zintegrowanej Łączności Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (PZŁ SWD PRM) – zadanie 1 (część telefoniczna). System ten, w ramach pierwszego zadania, działa już we wszystkich szesnastu województwach. Jest na bieżąco monitorowany i w razie konieczności będzie optymalizowany.

Przypomnijmy główne cele projektu realizowanego przez DGT. Projekt podzielono na dwa zadania.

Pierwsze (zrealizowane) zadanie obejmowało budowę niezależnego Podsystemu Zintegrowanej Łączności SWD PRM (PZŁ SWD PRM) na potrzeby przyjmowania zgłoszeń głosowych wyłącznie na numer alarmowy 999 oraz głosowej komunikacji wewnętrznej pomiędzy dyspozytorem medycznym a operatorem numerów alarmowych, wojewódzkimi koordynatorami ratownictwa medycznego, dyspozytorami innych służb ratowniczych, zespołami ratownictwa medycznego, jak również komunikacji pomiędzy dyspozytorami medycznymi w DM oraz rejestrację i archiwizację zapisów rozmów głosowych.

Drugim zadaniem realizacji tego projektu (postępowania) będzie integracja istniejących systemów łączności radiowej, które są wykorzystywane w województwach, z wybudowanym w zadaniu pierwszym PZŁ SWD PRM.

Wiecej o pracach związanych z etapami wdrażania PZŁ SWD PRM można na bieżąco śledzić na stronie https://kcmrm.pl/

W sierpniu br. przeprowadziliśmy testy łączności telefonicznej, radiowej a także przesyłu wideo realizowane poprzez system DGT MCS za pośrednictwem łącza satelitarnego. Działania były możliwe dzięki współpracy DGT z Polską Agencją Kosmiczną i zaangażowaniu firmy w projekty i aktywności związane z europejskim programem GovSatCom. Dostawcą usługi (łącze satelitarne) i organizatorem testów był luksemburski operator łączności satelitarnej SES (https://www.ses.com/). DGT i SES udostępniły sobie wzajemnie urządzenia, dzięki którym możliwe stało sie utworzenie środowiska testowego w siedzibie DGT i w siedzibie SES w Belgii. Przeprowadzono szereg testów łączności poprzez łącze satelitarne. Wypadły one bardzo dobrze i obecnie planowane jest rozszerzenie ich zakresu. Poniższy obrazek przedstawia opisane środowisko testowe.

ses notatka.2

Działające na Wydziale Administracji i Bezpieczeństwa Narodowego Akademii Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim INTERDYSCYPLINARNE LABORATORIUM ANALIZ EUROPEJSKICH I SYSTEMÓW BEZPIECZEŃSTWA zostało wyposażone w sprzęt łączności DGT. Sprzęt przeznaczony do praktycznych ćwiczeń dla studentów uruchomiono w ostatnich dniach czerwca 2020.

Studenci będą mogli poznać w praktyce:

  • Zintegrowany System Łaczności Dyspozytorski DGT MCS,
  • System Rejestracji Korespondencji DGT NetCRR,
  • Inteligentny System Rozgłaszania i Alarmowania DGT OSA,
  • System Komunikacji Grupowej DGT PTT Connect oraz
  • Mobilny Integrator Radiowy DGT MRI

Wymienione wyżej systemy i urządzenia produkcji DGT są stosowane przez służby, formacje i instytucje odpowiedzialne za szeroko rozumiane utrzymanie bezpieczeństwa państwa.

DGT i Politechnika Gdańska przystapiły do realizacji projektu: "Definiowany programowo, uniwersalny interfejs radiowy inteligentnych urządzeń Internetu Rzeczy”.

Prace nad projektem zostały podzielone na trzy etapy. Część pierwszą i drugą stanowić będą badania przemysłowe i prace rozwojowe prowadzone wspólnie przez naukowców z WETI oraz pracowników DGT, natomiast część trzecia to prace przedwdrożeniowe, które będą realizowane wyłącznie przez lidera konsorcjum - DGT.

Interfejs radiowy, o nazwie DUCH IoT (Internet of Things), będzie służył do rozbudowy istniejących lub wdrażania nowych urządzeń Internetu Rzeczy. Internet Rzeczy jest jednym z najprężniej rozwijanych aktualnie obszarów technologii i dotyczy urządzeń gromadzących i przetwarzających dane oraz realizujących komunikację radiową. 

Budżet projektu to 10 mln zł, z czego dofinansowanie uzyskane na drodze konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój przekracza 8 milionów złotych.

Zapraszamy do zapoznania sie z naszym nowym produktem - Uniwersalną stacją roboczą DGT 5810-12.

Stacja robocza DGT 5810-12 to gotowy zestaw do zorganizowania dowolnego stanowiska pracy, wymagającego niezawodnego interfejsu do prowadzenia zadań w sposób interaktywny. Zestaw stanowi profesjonalny, wydajny i bezgłośny komputer all-in-one ze zintegrowanym dodatkowym monitorem.

Prosimy kliknąć link, aby zapoznać się ze szczegółami na temat Stacji.

Wspieramy służby i instytucje walczące z epidemią Covid-19. Bezpłatnie udostępniamy oprogramowanie DGT PTT Connect do użytkowania na czas trwania pandemii.

DGT PTT Connect to rozwiązanie typu Push-To-Talk, gdzie zamiast klasycznych radiotelefonów wykorzystywane są terminale, pracujące z wykorzystaniem infrastruktury IP. Do połączeń audio jak i video można wykorzystywać smartfony zarówno z systemem Android jak i iOS. DGT PTT Connect realizuje wszystkie funkcjonalności dostępne w cyfrowych systemach radiowych, a ponadto pozwala na połączenia video w trybie grupowym oraz szybkie przesyłanie zdjęć w wysokiej rozdzielczości lub innych plików np. planów, map, schematów.

Produkt był wielokrotnie nagradzany, m.in. przez  Komendanta Głównego Policji i Komendanta Głównego Straży Granicznej. System w ostatnim czasie udostępniony został  polskim ratownikom górskim, pracującym na zboczach góry Kazbek w Gruzji. Szczegółowy opis DGT PTT Connect znajduje się tutaj

Wszelkie pytania proszę kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub kontaktować się telefonicznie: 58 68 20 700.

DGT udostępniła swój System łączności dyspozytorskiej DGT PTT Connect ratownikom górskim, pracującym w na zboczach góry Kazbek w Gruzji. Polska Fundacja MEDYK RESCUE TEAM włączyła go do użytkowanych środków łączności w projekcie Bezpieczny Kazbek. DGT PTT Connect przeszedł próby i został wdrożony do działania. Jak poinformował nas pan Marcin Błeński, szef Medyk Rescue Team, „System DGT PTT Connect jest użytecznym narzędziem”.

Bezpieczny Kazbek polega na utrzymaniu sezonowego dyżuru ratowniczego oraz ambulatorium w bazie (na wysokości 3653 m npm). Fundacja współpracuje z Ambasadą RP w Tbilisi oraz ratownikami gruzińskimi. Projekt został objęty patronatem Polskiego Związku Alpinizmu oraz fundacji Wspierania Alpinizmu Polskiego im. Jerzego Kukuczki. Rocznie ratownicy udzielają pomocy w prawie 300 sytuacjach. Przeprowadzają kilkadziesiąt ewakuacji medycznych i kilkanaście wypraw ratunkowych.

Dla przypomnienia: w roku 2019 DGT PTT Connect otrzymał nagrody Komendanta Głównego Straży Granicznej (Laur Graniczny) oraz Komendanta Głównego Policji (Brązową Gwiazdę Policji). Szczegóły na temat systemu DGT PTT Connect pod linkiem: https://www.dgt.pl/pl/pttconnect

 

DGT Spółka z o.o. zrealizuje do końca 2020 roku projekt pn. Budowa Podsystemu Zintegrowanej Łączności Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (PZŁ SWD PRM). Zamawiającym jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, w którym funkcjonuje Krajowe Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego.

Projekt obejmuje dwa zadania.

Pierwsze zakłada budowę niezależnego Podsystemu Zintegrowanej Łączności SWD PRM, na potrzeby przyjmowania zgłoszeń głosowych wyłącznie na numer alarmowy 999 oraz głosowej komunikacji wewnętrznej pomiędzy Dyspozytorem Medycznym a Operatorem Numerów Alarmowych, wojewódzkimi koordynatorami ratownictwa medycznego, dyspozytorami innych służb ratowniczych, zespołami ratownictwa medycznego, jak również komunikacji pomiędzy Dyspozytorami Medycznymi w Dyspozytorniach Medycznych oraz rejestracji i archiwizacji zapisów rozmów głosowych. W ramach tego zadania zostanie również wykonana migracja 282 Konsol Dyspozytorskich, które obecnie są dołączone do Podsystemu Zintegrowanej Łączności Centrów Powiadamiania Ratunkowego, a docelowo mają znaleźć się w nowo budowanym systemie.

Drugie obejmuje integrację, z wybudowanym w zadaniu pierwszym PZŁ SWD PRM, istniejących systemów łączności radiowej, które są wykorzystywane przez Państwowe Ratownictwo Medyczne w poszczególnych województwach.

Mowa tu o aktualnie wykorzystywanych systemach przemiennikowych m. in. firmy Motorola, systemie Kenwood oraz radiach bazowych pracujących w trybie analogowym i cyfrowym. Na potrzeby łączności radiowej w ramach sieci OST112, zostanie wyodrębniona dedykowana sieć IP z routingiem do części sieci OST 112, zawierającej pozostałe elementy systemu PZŁ SWD PRM i Konsole Dyspozytorskie.

Budowany system będzie składał się z Serwerów Komunikacyjnych zlokalizowanych w 17 Ośrodkach Regionalnych oraz z 2 ośrodków krajowych POK PZŁ i ZOK PZŁ. Zostanie on wybudowany w oparciu o system DGT MCS, będący zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem programowo-sprzętowym oferującym użytkownikom funkcjonalności dyspozytorskie w zakresie łączności telefonicznej, radiowej, bezgłosowej oraz funkcje integracji środków łączności zbudowanych w oparciu o różne technologie i standardy.

Komunikacja systemu z siecią PSTN będzie odbywała się z wykorzystaniem sygnalizacji SS7, natomiast korespondencja wewnątrz systemowa oraz komunikacja z abonentami sieci OST112 będzie odbywała się poprzez łącza SIPtrunk. Komunikacja z dołączonymi systemami radiowymi będzie realizowana przy użyciu sieci IP. W celu zwiększenia użyteczności i niezawodności systemu, zostaną wprowadzone zaawansowane mechanizmy wzajemnej zastępowalności Dyspozytorni Medycznych zarówno w zakresie obsługi telefonicznych wywołań alarmowych, jak również łączności radiowej. Budowany system będzie jedynym, obejmującym terytorium całej Polski, który zapewni integrację systemów radiowych, telefonii, a w przyszłości umożliwi dołączane kolejnych środków łączności, np. łączność satelitarną, łączność LTE, łączność 5G. Dzięki interfejsowy DGT MCS służącemu do komunikacji z zewnętrznymi systemami klasy SWD, system będzie współpracował z SWD PRM, co umożliwi między innymi kojarzenie formatki z połączeniem alarmowym i wyświetlanie jej na stanowisku, na którym zostało odebrane to połączenie oraz dynamiczne kojarzenie identyfikatorów radiowych z zespołami wyjazdowymi. Gwarantem niezawodności i otwartości systemu na nowe rozwiązania technologiczne jest DGT Sp. z o.o., która opracowała, wdrożyła i stale rozwija system DGT MCS.

Dyspozytorzy Medyczni do codziennej pracy będą wykorzystywać nowoczesną i ergonomiczną aplikację DGT DCA, która będzie zainstalowana na blisko 400 Konsolach Dyspozytorskich DGT 5810-10. Z poziomu jednej aplikacji, Dyspozytor Medyczny będzie mógł prowadzić rozmowy telefoniczne, korespondencję radiową, odsłuchiwać zarejestrowane rozmowy.

mapa pzl

Rezultatem realizacji projektu będzie zapewnienie:

  • obsługi zgłoszeń głosowych kierowanych na numer alarmowy 999 do DM,
  • możliwości rejestrowania wszystkich rozmów prowadzonych pomiędzy osobą zgłaszającą i Dyspozytorem medycznym oraz komunikacji wewnętrznej, w tym łączności radiowej,
  • zapewnienie wymiany informacji pomiędzy PZŁ SWD PRM i SWD PRM dla potrzeb procesu przydzielania zgłoszeń telefonicznych i formatek zdarzeń do obsługi poszczególnych stanowisk Dyspozytorów medycznych,
  • dostarczenie rozwiązania pozwalającego na zapewnienie ciągłej dostępności usług niezbędnych do prawidłowego przyjmowania i obsługi zgłoszeń alarmowych i powiadomień o zdarzeniach,
  • integracji obecnie działających rozwiązań łączności radiowej z powstałym Podsystemem Zintegrowanej Łączności.

PZŁ SWD PRM będzie dysponował pojemnością do obsługi minimum 12 milionów połączeń telefonicznych w skali roku.

Dane kontaktowe

ul. Młyńska 7
83-010 Straszyn
e-mail: dgt@dgt.pl
tel.: +58 68 20 700
fax: +58 683 29 25

Zapisz się do newslettera

Informacje dodatkowe

NIP: 584-015-24-01
Regon: 190538999
KRS: 0000013049
BDO: 000005736
Kapitał zakładowy: 5 000 000 PLN

ziqnet
pcbip